Οι καταναλωτές… πιέζουν για οικολογικές λύσεις

Τον περασμένο Μάρτιο, λίγες ημέρες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ένα καταναλωτικό κίνημα απαίτησε από τις δυτικών συμφερόντων επιχειρήσεις να φύγουν από τη Ρωσία. Το «μποϊκοτάζ» κατά γνωστών brands, όπως McDonald’s, Starbucks κ.ά., είχε αποτέλεσμα. Μόλις πριν από λίγες ημέρες η μεγαλύτερη στον κόσμο αλυσίδα ταχυφαγείων McDonald’s, έπειτα από 30 χρόνια παρουσίας στη Ρωσία, ανακοίνωσε ότι πουλά τα εστιατόριά της στη χώρα σε έναν από τους τοπικούς δικαιοδόχους της, που θα τα λειτουργήσει υπό νέα επωνυμία. Αντίστοιχα, το μαντίλι στη Ρωσία κούνησε και η Starbucks Corp., η οποία ανακοίνωσε ότι θα αποχωρήσει από τη ρωσική αγορά ύστερα από σχεδόν 15 χρόνια, σηματοδοτώντας το τέλος της παρουσίας ορισμένων από τα κορυφαία δυτικά brands στη χώρα. Συνολικά, περισσότερες από 1.000 δυτικών συμφερόντων επιχειρήσεις, σύμφωνα με έρευνα του Yale, έκοψαν τους δεσμούς τους με τη Ρωσία του Πούτιν, η δε βότκα Stolichnaya, που ανήκει στη Stoli Group, θυγατρική της SPI Group, συμφερόντων του γεννημένου στη Ρωσία Γιούρι Σέφλερ, στις 4 Μαρτίου άλλαξε το όνομά της σε Stoli.

 

Η πρόσφατη ιστορία έρχεται να επιβεβαιώσει αφενός τη δύναμη που έχουν οι καταναλωτές και αφετέρου ότι οι καταναλωτές θέλουν υπεύθυνες εταιρείες περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά.

ΤΙ ΘΕΛΟΥΝ

Προς επίρρωση αυτών, διεθνείς έρευνες αναφέρουν πως πάνω από 4 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι αγοράζουν περισσότερα από εταιρείες που ωφελούν την κοινωνία, 6 στους 10 αποφεύγουν τη χρήση των πλαστικών μίας χρήσης, τα ζητήματα ηθικής και βιωσιμότητας παραμένουν βασικός μοχλός για το ένα τρίτο των καταναλωτών και περίπου 1 στους 5 έχει στραφεί σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Οι καταναλωτές, δηλαδή οι πελάτες των εταιρειών που καλούνται να ακολουθήσουν τις οδηγίες του ESG και της ΕΚΕ, δεν μπορούν να το κάνουν μόνοι τους.

 

Σύμφωνα με έρευνα της PwC, το 83% των καταναλωτών πιστεύει ότι οι εταιρείες πρέπει να διαμορφώνουν ενεργά βέλτιστες πρακτικές ESG, το 91% των επικεφαλής των επιχειρήσεων πιστεύουν ότι η εταιρεία τους έχει την ευθύνη να ενεργεί σε θέματα ESG, ενώ το 86% των εργαζομένων προτιμά να υποστηρίζει ή να εργάζεται για εταιρείες που ενδιαφέρονται για τα ίδια θέματα. Η απόδειξη ότι οι επιχειρήσεις ανταποκρίνονται στο αυξημένο ενδιαφέρον για περιβαλλοντικά, κοινωνικά και θέματα διακυβέρνησης (ESG) είναι παντού. Είτε πρόκειται για οικολογική συσκευασία, δεσμεύσεις για την ποικιλομορφία είτε για τον αυξανόμενο αριθμό εταιρειών που στοχεύουν σε καθαρές μηδενικές εκπομπές.

ΑΝΤΑΜΟΙΒΗ

Είναι αρκετό αυτό; Οχι. Οι καταναλωτές θέλουν να δουν τις επιχειρήσεις να διαδραματίζουν ακόμα μεγαλύτερο ρόλο στην επιτάχυνση της προόδου όσον αφορά τα προβλήματα ESG. Πράγματι, περισσότερα από τα τρία τέταρτα λένε ότι θα ανταμείψουν τις εταιρείες για να το κάνουν. Το 76% των καταναλωτών δηλώνει ότι θα διακόψει τις σχέσεις του με εταιρείες που αντιμετωπίζουν άσχημα τους εργαζομένους, τις κοινότητες και το περιβάλλον. Οι καταναλωτές ξεκαθαρίζουν ότι οι εταιρικές ενέργειες έχουν μεγαλύτερη σημασία γι’ αυτούς, παρά τα λόγια. Οπου βλέπουν πρόοδο, δίνουν πίστωση στις εταιρείες. Σχεδόν τα τρία τέταρτα (74%) δηλώνουν ότι οι εταιρείες ενδιαφέρονται πολύ περισσότερο για το περιβάλλον απ’ ό,τι πριν από δέκα χρόνια. Ομως σχεδόν τόσοι (73%) λένε ότι αισθάνονται απογοητευμένοι από αυτό που θεωρούν ως αργή πρόοδο όσον αφορά τη διαφορετικότητα και την ένταξη (D&I). Περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές (57%) λένε ότι οι εταιρείες θα πρέπει να κάνουν περισσότερα για να προωθήσουν περιβαλλοντικά ζητήματα. Σύμφωνα με τη McKinsey, οι καταναλωτές θέλουν όλο και περισσότερο να γνωρίζουν από πού προέρχονται τα υλικά, πώς κατασκευάζονται τα προϊόντα και εάν τα ενδιαφερόμενα μέρη αντιμετωπίζονται δίκαια.

 

Οι αυξανόμενες προσδοκίες των καταναλωτών για βιωσιμότητα εκτείνονται πέρα από το εμπορικό σήμα και τον τρόπο συμπεριφοράς της εταιρείας στο σύνολό της. Το 51% των καταναλωτών πιστεύει πως κάνει ό,τι μπορείγια να λάβει αποφάσεις αγοράς που διαμορφώνουν ένα πιο βιώσιμο μέλλον, αλλά το 68% αναμένει από τις εταιρείες και τους οργανισμούς να πρωτοστατήσουν. Το 38% θεωρεί ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να δίνουν προτεραιότητα στην υπεύθυνη παραγωγή και κατανάλωση αγαθών και υπηρεσιών. Επίσης, το 29% δηλώνει ότι θα πλήρωνε περισσότερους φόρους για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Τέλος, το 55% πιστεύει ότι πρέπει να οδηγήσουν τις εταιρείες σε καλύτερα κοινωνικά και περιβαλλοντικά αποτελέσματα, ενώ το 80% των παγκόσμιων καταναλωτών πιστεύει ότι οι μάρκες πρέπει να είναι διαφανείς σχετικά με τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις.

This site uses cookies to offer you a better browsing experience. By browsing this website, you agree to our use of cookies.